Kehittämishanke

Kehittämishankkeen tarkoituksena on tukea opettajan ammatilliselle ja persoonalliselle kasvulle asetettuja tavoitteita sekä kehittää oppilaitoksen opetusta ja opettajien välistä yhteistyötä. Tavoitteena on, että hanke tuottaa uutta tietoa ja uusia innovatiivisia ratkaisuja opettajan pedagogiseen työhön, työyhteisöön, oppimisyhteisöön tai työelämän käytäntöihin.

30 kommenttia:

Marleena kirjoitti...

On aika raknetaa yhdessä koko ryhmän kehittämishankkeen suunnitelma. rakennelmaa täsmennämme ensi viikon tapaamisessa täällä käydyn keskustelun pohjalta.

Päiväuni kirjoitti...

Hei - koko verkkoryhmä!

Availen tässä keskustelua Sinisten kehiin heittämästä Turvallisuus-teemasta. Sinisissä on turvallisuusalan asiantuntijoita ja teillä on varmaan ollut keskenänne puhetta, mitä sellaista tämän teeman alle voisi rakentaa, johon koko ryhmä - kukin omilla vahvuuksillaan - voisi osallistua. Minusta olisi mielenkiintoista kuulla, mitä ajatuksia teillä on. Ehkä niiden pohjalta muidenkin olisi helpompi lähteä ajatuksia kehittelemään(?)

TTK (Työturvallisuuskeskus) teettää työyhteisöillä, mm. oppilaitoksilla, vaarojen tunnistamiseen liittyviä kartoituksia, joissa selvitetään erikseen a) fysikaalisia haittatekijöitä, b) kemiallisia ja biologisia haittatekijöitä, c) ergonomiaan liittyviä, d) henkisiä kuormitustekijöitä, e) tapaturman vaaroja + f) muita mahdollisia haittatekijöitä. Tämäntapaista turvallisuuskartoitusta emme tuskin lähtisi tekemään... Se olisi vähän kuin "pyörän keksimistä uudelleen". Kartoitettaisiinko ulkoisia uhkia (aggressiiviset hlöt)? Annettaisiinko toimintaohjeita? Miten koulu / opettajat toimisivat poikkeusoloissa? Mitä tällaiset poikkeusolot voisivat olla? Murtautumiset tietojärjestelmiin? Tässä kysymyksenheittoja. Tarttukaapa näihin! Ja tietysti voihan kehittämishankkeen teema vielä kokonaankin muuttua.

Itsekin "valaistusta" odotellen
Päivi

Pirre kirjoitti...

Hei kaikki ja kiitos Päivi, kun avasit keskustelun!

"Valaistusta" tässä itsekin vielä odottelen. Lisäksi pahoittelen viime lähipäivässä mutu-tuntumalla Sinisten kehittämishanketta kohtaan esittämääni kritiikkiä. Ideoita ei pitäisi torpata vaan jalostaa eteenpäin yhdessä.

Minäkin toivoisin, että Siniset avaisivat ajatuksiaan hankkeesta tarkemmin eli siitä, miten hanke toteutettaisiin ja millä tavoin kaikki voisivat siihen osallistua.

t. Pirjo

Päiväuni kirjoitti...

Tämän päivän uutisten (mm. Aamulehti) perusteella tietoturva-asiat ainakin ovat nyt enemmän kuin ajankohtaisia.

Päivi

KimmoKe kirjoitti...

Hei,

itsellä tämä turvallisuus -teema löi aika tyhjää joltisenkin aikaa. Kirposin pienellä ponnistuksella hiukan kauemmas teemaa tarkkailemaan ja päädyin miettimään turvallisuuden tunteen vaikutusta mielen kykyyn vastaanottaa ärsykkeitä, keskittyä niiden käsittelyyn ja luottaa niiden jalostamisen tuloksellisuuteen.

Mistä tulee turvallinen olo, mihin kaikkeen se vaikuttaa oppimisessa ja opettamisessa, millä keinoin ja työkaluin pelon ja epäluottamuksen ilmapiiriä tai jopa perinnettä voi muuttaa? Erinäiset pelothan voivat vahvasti kahlita käpäliä ja elossa liikkumavara voi jäädä lyhyeksi potentiaaliin nähden. Löytyisiköhän tästä jotain lisämaustetta aihepiiriin?

-Jouni S.- kirjoitti...

Minun on helppo puoltaa tuota turvallisuusteemaa, koska - tie- ja liikennetekniikan lehtori kun olen - se on opettamani aihepiirin ydinsisältöä (substanssia). Turvallisuusteemahan on vaikka kuinka laaja ja sisältää erilaisia näkökulmia (safety, security, sosiaalinen/koettu turvallisuus, pelko, riskien hallinta, jne.).

Kimmo käväisi tuossa hyvien kysymysten äärellä, koska pelkohan on koetun turvallisuuden puuttumista ja sehän kahlitsee tai voi kahlita monin tavoin.

Toisaalta voidaan ajatella, että turvallisuuteen voidaan tuudittautua. Voi seurata ns. mukavuusalueelle jämähtäminen. Tai pieni varuillaan olo voi pistää skarppaamaan tai reagoimaan tarvittaessa nopeasti.

Päiväuni kirjoitti...

Kimmo ja Jouni,

kiitos kommenteista! Ne laajentavat hyvin näkökulmaa ja antavat pienryhmille huomista varten keskustelun aineksia.

Päivi

Marleena kirjoitti...

Hienostihan kudelmamme alkaa rakentua. Huomenna jatketaan suunnitelman kirjoittamista ja jäsennetään kehittämishankkeen työnimeä.

Helinä kirjoitti...

Yritän taas kommentoida tähän blogiin, jospa nyt pääsen "läpi". Turvallisuus-teemasta aggressiivisen oppilaan kohtaaminen on sekä opettajan että opppilaiden turvattomuutta.
Opettajan henkinen turvallisuus ja työssäjaksaminen?
Heli

KimmoKe kirjoitti...

Leppoisien aatokset kehityshankkeen suhteen kiertyivät vahvasti psykologisen turvallisuuden suuntaan:

Turvallisen ilmapiirin luominen esiintymistilanteissa, viestinnälliset mahdollisuudet turvallisuuden luomisessa, turvallinen opiskeluilmapiiri verkko-opetusympäristössä jne.

Ryhmän omaan työskentelyyn ainakin aluksi käytämme omaa blogiamme http://leppoisat.blogspot.com/.

Päiväuni kirjoitti...

Herttaset jatkoivat ConnectPro-työskentelyä yhteisen osion jälkeen pienryhmänä. Jätimme hautumaan oman osa-alueemme eli aggressiivisen oppilaan kohtaaminen opetustilanteessa; tilanteiden ennakointi.

Heli kirjoitti...

Kokeilen sitkästi josko nyt päsisin tänne kirjoittamaan.
Siniset jatkoivat keskustelua fb:ssä. Pikaviestimen avulla koko ryhmä kerrallaan näkee keskustelut, se oli hyvä uusi huomio.
Jatkoimme turvallisuuspäivän työnimeltään "VVV- vauhti, väkivalta, vastuu" suunnittelua. Lopputuotoksen osalta se sähköinen lehti kuulosti mielenkiintoiselta, uusi tutavuus sekin.

Päiväuni kirjoitti...

Muutaman sanan vaihdoimme tänään Herttasista Jonin ja Mervin kanssa kehityshankkeesta SecondLifessa TAOKKin oppimiskahvilassa. Itse olen ottanut aiheeseen liittyen (Aggressiivisen henkilön kohtaaminen opetustilanteessa) luettavakseni Raisa Cacciatoren kirjan: Aggression portaat. Muutkin etsivät aihetta sivuavaa kirjallisuutta, jotta pääsemme aiheeseen käsiksi ja löydämme sille teoriapohjaa. Jatkamme keskustelua kokonaisempana ryhmänä ke 23.11. sekä SL:ssä (mahdollisesti myös Connectissa, jos ääni SL:ssä kovasti pätkii) että osa myös livenä Äetsän koulun ATK-luokassa.

Päivi

KimmoKe kirjoitti...

Tässäpä Leppoisten päivän antia kehityshankkeen suunnitelmiksi pienryhmämme osalta:

Pienryhmän yhteinen näkökulma: Miten opettaja luo turvallisuuden tunnetta opetukseen (lähtökohtana psyykkinen turvallisuudentunne)

Heini: Suhde esiintymiseen, pelot, ilmaisun rohkeus,suoritusyhteiskunnan vaatimukset , psyykkinen valmistautuminen ja kasvaminen esiintyjänä

Hanna: Verkko-opettamiseen liittyvät turvallisuusnäkökulmat (tietoturva ym.)

Kimmo: Ryhmädynamiikan rooli turvallisen oppimisympäristön rakentumisessa

Minna: Kuinka opettaja luo turvallisen oppimisympäristön viestinnän avulla

Mari-Anne: Turvallisuus erityisopetuksessa opettajan ja oppilaan kannalta

Marika: Epäonnistuminen tai virheiden teko turvallisuuden tunteen edellytyksenä

Päiväuni kirjoitti...

Herttaset tapasivat SecondLifessa 23.11. TAOKKin oppimiskahvilassa. Pienryhmämme KEHA-aiheena on Aggressiivisen henkilön kohtaaminen opetustilanteessa.

Sovimme, että jokainen pohtii aiheeseen liittyviä osa-alueita/teemoja, joista Jyri tekee mindmapin alustavaksi suunnitelmaksemme. KEHAN eteneminen edellyttää toki keskustelua vielä muiden ryhmien kanssa ennen kuin saamme sen kunnolla aluilleen.

SL-keskusteluissa tuli esille jo joitakin isompia alaotsikoita aiheestamme: a) Väkivaltatilanteiden ennaltaehkäisy kasvatuksen ja opetuksen keinoin, b) Opettajan toiminta väkivaltatilanteessa, c) Väkivaltatilanteen jälkihoito.

Mietimme myös KEHAsta syntyvän työn muotoa. Onko se opinnäytetyön tyylinen paperinippu, digilehti vai WIKI? Suurinta kannatusta sai WIKI. Tässä asiassa toivomme muilta ryhmiltä ajatuksia, miltä WIKI kuulostaa?

Uskomme, että päivän anti oli hyvä jokaiselle Herttaselle. Opimme SL:n käyttöä ja tulimme tutummaksi SL:n käyttöliittymän kanssa. SL:ssä oppii parhaiten, kuten muissakin tietokoneeseen liittyvissä asioissa - ongelmia ratkottaessa. Joten pitihän päivään sisältyä myös ongelmia :)

KEHAan liittyen kirkastimme toistemme ajatuksia ja selvensimme, mitä työmme voisi sisältää.
Kaiken kaikkiaan antoisa päivä.

Jonin koonnin pohjalta Blogiin muotoili Päivi

Ananias kirjoitti...

Innostava opettaminen ei jätä ketään kylmäksi. Kun innostun opettamisesta huomaan sen myös opetettavissa. Oppimisilmapiirin luominen turvalliseksi on ensimmäisiä ehtoja niin lasten kuin aikuistenkin opetuksessa. jatkuu jos menee läpi

Päiväuni kirjoitti...

Hei - koko verkkoryhmä!

Kirjoitan väliaikatietoja Herttasten puolesta. Sisäisellä keskustelualueella Moodlessa sekä vähän SL:ssä olemme vaihtaneet jonkin verran rönsyileviä ajatuksia KEHA:an liittyen, mutta ne ovat jääneet viime päivinä NK2-lopputuotoksen viimeistelyn varjoon.

Todennäköisimmin pitäydymme KEHA:a ajatellen (Heliä lainaten) "alkuperäisessä" ajatuksessa ja selkeässä rajauksessa: opettajan fyysinen turvallisuus ja aggresiivisen oppilaan kohtaaminen eli toimintaohjeita esimerkiksi uudelle opettajalle: aggressiivisuuden määrittelyä, varhaista havaitsemista ja puuttumista/ennaltaehkäisyä, toimintaohjeita ja tilanteiden jälkihoitoa.

Mervi kirjoitti...

Alla on Herttasten hankerunkoa. Moodlen keskustelualueelta (Kehittämishankkeen edistäminen) löytyy lisäksi linkkejä ja kirjallisuutta. Otamme mielellään vastaan kommenttejanne.

Päivin KEHA-alue:
AGGRESSIO – yleis- ja määritelmäosio

- aggressiontunne
- tunteiden tunnistaminen ja hallinta
- eri-ikäisten aggressio
- aggressiontunteita voimistavia asioita:
-- väkivaltakokemukset; kiusaaminen
-- päihteet
-- sairaudet

Mervin KEHA-alue:
AGGRESSIOIDEN ENNALTAEHKÄISEMINEN - uhkatilanteiden hoito niin, etteivät ne kärjistyisi väkivallaksi

- heikkojen signaalien tunnistaminen, riskitekijöiden tunnistaminen
- varhainen puuttuminen ja puheeksiottaminen
- turvallisuuskulttuurin kehittäminen

Jonin KEHA-alue:
AGGRESSIIVISEN TILANTEEN JÄLKIPUINTI JA SOVITTELU – tilanteen vaatimat toimenpiteet

- tapahtuman tiedostaminen
- tapahtuman vaikutukset (fyysiset, henkiset, ihmissuhteet, arvot)
- tapahtuman selvittämisen laajuus (vaikutusalue, tarvittavat auttajat, kenelle kuuluu)
- eri selvitys- ja auttamismenetelmät

Jyrin KEHA-alue:
KAISTALLA - toimintaympäristön virtualisoituminen ja sen vaikutuksia

- digitalisoituminen, virtualisoituminen ja mediaatio
- vaihtoehtoiset identiteetit
- virtualisoitumisen vaikutukset ja tavoitteet
- medialukutaito, vuorovaikutuskanavien muuttuminen ja ajankäyttö
- lieveilmiöt ja lääkkeet

Helin KEHA-alue:
KOMMENTOITU LINKKIPANKKI
– linkkejä, joista löytyy tietoa ja neuvoja aggressiivisen oppilaan kohtaamiseen:
- aggression määritelmä
- aggression ennaltaehkäisy ja varhainen tunnistaminen
- aggressiivisen tilanteen jälkihoito
- aggressiivisuus virtuaaliympäristössä
- käytännön toimintaohjeita aggressiiviseen tilanteeseen
(Linkkipankki sisältää koko ryhmän linkkejä. Oma osuuteni painottuu käytännön toimintaohjeisiin ja kommentointiin, linkkien esittelyyn.)
HERTTASTEN KEHA-TUOTOKSEN VISUALISOINTI

Päiväuni kirjoitti...

Jyri on jäänyt Herttasten pienryhmästä pois, joten hänen KEHA-alueensa "Kaistalla" (virtualisoitunut aggressio ym.) jää myös pois.

Päiväuni kirjoitti...

Hiljaisuus ei aina tarkoita sitä, että mitään ei tapahdu. Kaikki suuri kypsyy hitaasti :) Herttaset työstävät tahoillaan KEHA:a opettajan kohtaamasta fyysisestä aggressiosta, sen ennakoinnista ja ennaltaehkäisystä sekä siihen varautumisesta ja jälkiselvittelyistä. Auttelemme toisiamme, annamme linkkejä ja vinkkejä tarvittaessa ja aina, kun kohdalle osuu jotain sellaista, mistä toinen ryhmän jäsen saattaisi hyötyä. Jokainen kantaa kortensa kekoon - näin syntyy tulosta. Yleis- ja määritelmäosio aggressiosta on jo luettavissa kohdassa Kehittämishankkeen edistyminen.

Sari kirjoitti...

Heissan kaikki opeopiskelijat, taas tökki tänne blogiin kirjoittaminen ja ensin meinasi olla pulmia sisäänpääsyssäkin. Ehdottaisin, että Herttasten porukka pitäisi sekä Moodlen että blogin ajan tasalla keha:n osalta, jos tämä alusta on näin julmetun epävarma... Yt. Sari

Päiväuni kirjoitti...

Hei Sari,

Herttasten KEHA:n osalta kannattaa seurata ensisijaisesti Moodlea. Varmaan tännekin kirjoitamme vielä pohdintoja työstämme jossain vaiheessa, kunhan saamme tekstiä enemmän kokoon.

Päiväuni kirjoitti...

Herttasten KEHA on alkanut saada lisää muotoa. Sisällysluettelo näyttää tänään tältä:

1 JOHDANTO
2 AGGRESSIO
2.1 Aggressio ja aggressiivisuus – määrittelyä
2.2 Aggression fysiologiaa – Mitä ihmisessä tapahtuu?
2.3 Aggression ilmenemismuodot eri ikävaiheissa
3 AGGRESSIIVISEN KÄYTTÄYTYMISEN TUTKIMUS
3.1 Teorioita
3.2 Moderni aggression tutkimus
4 FYYSINEN AGGRESSIO JA SEN RINNAKKAISILMIÖITÄ
4.1 Lapsuuden väkivaltakokemukset
4.2 Mediaväkivalta ja aggressiivisuus
4.3 Alkoholi ja väkivalta
4.4 Sairaudet, lääkkeet ja väkivalta
4.5 Sukupuoli ja väkivalta
5 AGGRESSIIVISEN TILANTEEN JÄLKIPUINTI JA SOVITTELU
5.1 Tapahtuman tiedostaminen
5.2 Tapahtuman selvittämisen laajuus
5.3 Tapahtuman vaikutukset (fyysiset, henkiset, ihmissuhteet, arvot)
5.4 Auttamismenetelmä
LÄHTEET
LIITTEET

Lisäksi on tulossa tekstiä seuraavista alaotsikoista:
Käytännön ohjeita aggressiivisen henkilön kohtaamiseen.

-Aggressiivisen henkilön tunnusmerkit: sanattomat, sanalliset ja tunnetila.
-Toiminta /ohje oppilaan käyttäytyessä aggressiivisesti opettajaa kohtaan
-Toiminta /ohje koulun ulkopuolisen henkilön käyttäytyessä aggressiivisesti opettajaa kohtaan
-Toiminta aseellisessa uhkauksessa
-Ohjeita tilanteen jälkitoimiin ja raportointiin

(Laissa kirjoitettua:
-Laiton uhkaus
-Opettajan pahoinpitely
-Lähestysmiskielto
-Hätävarjelu
-Virkamiehen vastustaminen)

... ja tämän lisäksi vielä varhaisesta puuttumisesta ja puheeksiottamisesta. Kasvatuksen ja opetuksen keinoja.

Työstämme tekstejä ensin sisäisellä keskustelualueella Moodlessa ja tuomme niitä sitten kohtaan Kehittämishankkeen edistyminen opponenttien (Siniset) luettaviksi. Yritämme saada mahdollisimman paljon valmista aikaan ennen 4.4.12 lähipäivää POLAMKilla.

Marleena kirjoitti...

Herttasten kehittämishanke edistyy ansiokkaasti kohti tavoitettaan. Toisaalla olenkin jo kommentoinut, että kun työn nimi on tässä vaiheessa Aggression kohtaaminen opettajan työssä... niin siitä seuraa, ettätyön tarkoitus ja tehtävät on siitä johdettavissa jotenkin näin -- tämän kehittämishankkeen tarkoituksena on kuvata agressiota ja siihen johtavia ilmiöitä. Kuvaus voivat parantaa kouluyhteisössäkin huomioitavaa turvallisuuden rakentumista. Aineistoa voi hyödyntää uusien opettajien perehdyttämisessä.
Sisältö on rakentunut jo pitkälle, mutta toivon, että sisällön yhteys kytketään myös kouluyhteisöön. nyt otsikointi on vielä yleisellä tasolla. Tarkoitan esim. 2. Agressio ja sen huomioiminen kouluyhteisössä. Alle tekstiin sitten lyhyt kytkentä kouluun. Samoin 5. Käytännön ohjeita aggressiivisen henkilön tai ihmisen tai yksilön kohtaamiseen koulussa.
Marjatta

Päiväuni kirjoitti...

Marleena,
kiitos kommentoinnista! Olemme ottaneet nämä huomioon.

JVI kirjoitti...

Herttasilla KEHA viimeisiä viilauksia vaille valmis. KEHA on pyörinyt sen verran viime aikoina päässä, että aihe on mietityttänyt osittain vapaa-ajallakin.
Miten yleistä agressiivisen tilanteen kohtaaminen opettajalle mahtaa olla Suomessa? Omalle kohdalleni ei ole sattunut kun yksi uhkaus tapaus. Tilanne myös onneksi jäi uhkaus tasolle.

Päiväuni kirjoitti...

Opettajan eLehti-versio (5.4.12) kertoo näin:
"Koulut ja oppilaitokset ovat Suomessa joutuneet yhä useammin raa’an väkivallan näyttämöiksi. Kouluun kohdistuneita uhkauksia on poliisi kirjannut Jokelassa 2007 tapahtuneiden koulusurmien jälkeen noin 600, eikä tilastoiduissa luvuissa edes ole kaikkia tapahtumia." Tässä ei kuitenkaan eritellä, ketä tarkalleen ottaen on uhattu. Onko kohteena ollut koko kouluinstituutio, oppilas/oppilaat, opettaja/opettajat. Näistä asioista ei taida olla mitään varteenotettavia tilastoja(?)

Arvelen, että isojen yläkoulujen opettajat ovat "tulilinjalla", mitä tulee näihin opettajiin kohdistuviin aggressioihin.

Päiväuni kirjoitti...

Herttasten KEHA:kin on valmistumassa...

Loppumetreillä hioimme vielä työmme otsikkoa, joka kuuluu nyt: "Aggression käsittely opettajan työssä - perehdyttämisaineisto uudelle opettajalle". Aggressiivisen hlön kohtaamista yleisempi ilmaus "aggression käsittely" pitää paremmin sisällään ennaltaehkäisevän työn ja debriefingin, jotka myös sisältyvät työhömme. Mervi parhaillaan viimeistelee omaa osiotaan sekä tekee loppustilisointeja.

Päiväuni kirjoitti...

Tänään Herttastenkin KEHA sai lopullisen muotonsa: Aggression käsittely opettajan työssä - perehdytysaineisto uudelle opettajalle, ja on luettavissa Moodlessa kohdassa Kehittämishankkeiden palautusalue. Pian myös TAMKin kirjastossa.

Päiväuni kirjoitti...

Kehittämishanke muotoutui hienosti ryhmän yhteistyönä siitä huolimatta, että tapamme työstää lähteitä ja tekstiä on erilainen ja "kellommekin" kävivät hieman eri aikaan... Tuimme toinen toistamme tiedon hankinnassa ja käsittelyssä, tapasimme Moodlessa, s-postitse, puhelimitse ja vähän SecondLifessakin, muokkailimme ja oikoluimme toistemme tekstiä. Useammat silmät näkevät paremmin kuin yhdet. Uskon, että työstämme on hyötyä paitsi meille itsellemme opettajan työssämme myös muille.

Lukijat